Jordbærtærte ❤️

Jeg har fødselsdag i dag! 🎉🎈
Derfor skulle jeg selvfølgelig lave noget kage! Mums!

Jeg lavede den obligatoriske lagkage! Det er klart! 


Dog blev den lidt lavere end den plejer, da jeg også valgt at lave en jordbærtærte. Normalt laver jeg den med 4-6 lag, men i år blev det kun til 3 lag!

Nå men tilbage til jordbærtærten!

Jeg har fundet jordbærtærten på nettet for noget tid siden - men kan desværre ikke huske hvor. 
Opskriften er på en "almindelige" størrelse tærtefad (altså 23cm)
Jeg har så fordoblet opskriften, så den passer til et stort EvaTrio fad!

Jordbærtærte:


Ingredienser:

Mørdej:
150g hvedemel
100g smør
50g sukker
1/2 æg

Fyld:
100g smør
100g sukker
100g ren rå marcipan 
1/2 æg

Pynt:
100g mørk chokolade
500g jordbær
Ribsgelé 

Creme:
1/2 brev kagecremespulver
2,5 dl sødmælk
2,5 dl piskefløde

Sådan gør du:


Ælt alle ingredienser til mørdejen sammen og sæt den i køleskabet i min. 1 time

Fyld:
Rør smør og sukker sammen. Tilsæt revet marcipan og 1/2 sammenpisket æg. 


Rul mørdejen ud og læg den i en smurt tærteform (ca. 23cm). 
Læg fyldet ud på mørdejen og bag ved 200 grader i almindelig ovn i ca. 20 minutter. 

Når kagen er afkølet, pensles den med smeltet chokolade. 



Pisk mælk og kagecremespulver sammen til kagecreme og stil den i køleskabet i 1 time. Pisk fløde til skum og vend i cremen. Fordel det på kagen (kagen kan evt. sættes på køl indtil den skal bruges)



Pynt kagen med friske danske jordbær. 
Smelt ribsgelé i en gryde og pensel jordbærrene med det. 

Voila! Nu har du lavet en super lækker jordbærtærte! Og den er klart bedre end den man køber hos bageren! ☺️

Håber du kan bruge opskriften! 

Kommentarer

Populære opslag